Isamu Noguchi był jednym z najważniejszych i najbardziej cenionych przez krytyków rzeźbiarzy XX wieku. Przez całe życie swoich artystycznych eksperymentów tworzył rzeźby, ogrody, projekty mebli i oświetlenia, ceramikę, architekturę i scenografie. Jego dzieła były jednocześnie subtelne i odważne, tradycyjne i nowoczesne. Wiele z nich ustanowiło nowy standard reintegracji sztuki. Dziś, przybliżamy sylwetkę tego niesamowitego artysty.
Isamu Noguchi - artysta XX wieku
Isamu Noguchi (1904-1988) - Amerykanin z japońskimi korzeniami. Rzeźbiarz, projektant mebli i architekt krajobrazu. Urodził się w Los Angeles (Kalifornia, USA) jako nieślubne dziecko japońskiego poety Yone Noguchi oraz szanowanej amerykańskiej redaktorki i dziennikarki Léonie Gilmour. Z przyczyn rodzinnych, do 13 roku życia mieszkał w Japonii (dokładnie w Chigasaki). Od najmłodszych lat rozwijał swoje artystyczne zdolności (matka powierzyła mu opiekę nad ogrodem, kiedy miał 8 lat). Już w czasie trwania liceum zdecydował, że chce zostać artystą - przebywał wtedy w USA, gdzie zdobywał swoje pierwsze artystyczne doświadczenia. Studiując pre-medycynę na Columbia University, brał udział w wieczornych zajęciach rzeźby na nowojorskiej Lower East Side, prowadząc zajęcia z rzeźbiarzem Onorio Ruotolo.
Isamu dużo podróżował - od Azji po Meksyk i Europę. Zawsze jednak wracał do Nowego Jorku. Noguchi nie należał do żadnego określonego ruchu, ale współpracował z artystami pracującymi w różnych dyscyplinach i szkołach.
Po ataku na Pearl Harbor został aktywistą politycznym. Założył grupę podnoszącą świadomość na temat patriotyzmu wśród japońskich Amerykanów - Nisei Writers and Artists Mobilization for Democracy. Dobrowolnie też wstąpił do obozu dla internowanych w Arizonie. Po uwolnieniu, chwilowo wrócił do rzeźbienia w kamieniu.
Isamu Noguchi - inspiracje naturą
Niewątpliwy wpływ na jego twórczość miała wystawa Constantina Brancusi w 1926, którą zobaczył w Nowym Jorku. Odmieniła ona jego dotychczasowy kierunek artystyczny. Noguchi postanowił zwrócić się ku sztuce pełnej modernizmu, abstrakcji, emocjonalnej ekspresji i tajemniczości.
Isamu Noguchii wierzył, że zadaniem rzeźbiarza jest kształtowanie przestrzeni, nadawanie jej znaczenia i porządku. Sam tworzył rzeźby abstrakcyjne z każdego możliwego materiału: kamienia, metalu, drewna, gliny, kości, papieru.
W swojej innowacyjnej pracy eksperymentował z formami biomorficznymi, aby stworzyć nieoczekiwane kombinacje estetyczne. Tak między innymi powstał stół Cyklon, który łączy w sobie nowoczesność związaną z łączenia materiałów. Choć stół wydaje się pochwałą lekkości, ma on jasne nawiązanie do silnego i porywczego huraganu.
W 1947 roku Noguchi rozpoczął współpracę z firmą Herman Miller. Dołączył wtedy do grona z Georgem Nelsonem, Paulem László i Charlesem Eamesem. Stworzyli oni katalog zawierający coś, co często uważane jest za najbardziej wpływowy korpus nowoczesnych mebli, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Między innymi był to stół szklany Fantazja projektu Isamu Noguchi, który pozostaje do dziś w produkcji.
Isamu Noguchi - legenda za życia
W 1985 roku w Long Island City w Nowym Jorku, Noguchi otworzył własne muzeum “The Isamu Noguchi Garden Museum”, które jest bardziej znane jako “The Noguchi Museum”. Muzeum stanowiło kulminację i niejako podsumowanie wszystkich lat artystycznych i podsumowania zaangażowania w przestrzeń publiczną. Ono samo zostało przez niego zaprojektowane. Do jego stworzenia wykorzystano budynek przemysłowy z lat 20. XX wieku. Ma ono ogród z rzeźbami na świeżym powietrzu, wiele galerii z pracami Noguchiego, a także fotografie i modele z jego kariery.
Za wybitny wkład w życie artystyczne Isamu został nagrodzony:
- w 1982 roku otrzymał medal Edwarda MacDowella,
- w 1986 roku otrzymał Nagrodę Kioto w dziedzinie sztuki,
- w 1987 otrzymał Narodowy Medal Sztuki,
- w 1988 otrzymał Order Świętego Skarbu od rządu japońskiego.
Isamu Noguchi zmarł w Nowym Jorku w 1988 roku.
Zdjęcie główne: Designcollectors.com