Źródło zdjęcia: ArchDaily.com
Ludwig Mies Van Der Rohe przyszedł na świat 27 marca 1886 roku w Akwizgranie. Jego ojcem był Michael Mies ceniony kamieniarz, mistrz budowlany. Ojciec był człowiekiem niezwykle pracowitym, dzięki czemu jego pracownia działała pełną parą. Spływające zewsząd zamówienia sprawiły, że jego zakład rozwijał się prężnie. Młody Ludwig szybko dołączył do pracowni, ucząc się już w wieku 13 lat zawodu murarza. Następnie odbył praktykę w biurze architektonicznym wykonując szkice i rysunki lokalnych inwestycji. Kariera Ludwiga miała jednak dopiero nabrać rozpędu
Architekt z Akwizgranu i jego dążenia do modernizmu
W 1905 roku na nieprzeciętnie uzdolnionego Ludwiga zwróciło oczy kilka dużych biur architektonicznych. Ostatecznie zdecydował się wybrać pracownię Brunona Paula w Berlinie, jednak po trzech latach otrzymał propozycję z gatunku tych “nie do odrzucenia”. Ofertę pracy złożył mu słynny niemiecki architekt Peter Behrens, specjalizujący się w tworzeniu zaawansowanych form na potrzeby niemieckiego przemysłu. Behrens był jednym ze współzałożycieli Deutscher Werkbundu - organizacji, którą tworzyli najwybitniejsi architekci, artyści i inżynierowie będącej później kolebką stylu modernistycznego. To właśnie Peter Behrens był wzorcem dla Ludwiga, kształtując w dużej mierze jego projektowe poglądy. Ludwig Mies wypracował w ten sposób styl, który łączył wiele kierunków nawiązujących chociażby do rozwiązań rosyjskich czy też holdenderskich. Styl ten zwany był międzynarodowym, ale z czasem ewoluował do modernizmu.
Projekt, który wyprzedzał epokę
Zaprojektowanie wieżowca na Friedrichstraße w Berlinie to moment przełomowy w karierze projektanta z Akwizgranu. Ludwig tym modernistycznym projektem zyskał uznanie w oczach decydentów z całego kraju, a jednocześnie wielką sławę. W 1929 roku zaprojektował słynne krzesło Barcelona, które stało się potem prekursorem linii. W 1930 roku trafił do Bauhausu - prestiżowej uczelni artystyczno - rzemieślniczej, która specjalizowała się w nowym trendzie - projektowaniu domów nie tylko od strony brył budynków, ale również ich wyposażenia.
Źródło zdjęcia (miessociety.org): Ludwig Mies Van Der Rohe i słynny projekt Tubular Steel Chair
Ludwig Mies Van Der Rohe i jego wyprawa do USA
Kiedy do władzy doszedł Hitler kariera Ludwiga wyraźnie zahamowała. Jego projekty były niezgodne z linią partii. NSDAP uprzykrzała życie nie tylko jemu, ale także pozostałym niemieckim projektantom. Ludwig widział, że jego pomysły są torpedowane, zaś kraj przestawia się na agresywną gospodarkę wojenną. Architekt podjął decyzję o wyjeździe do Stanów Zjednoczonych, gdzie opatentował wiele wspaniałych projektów meblowych we współpracy z Bauhausem, który został za Oceanem reaktywowany.
Źródło zdjęcia (Pinterest.ie): Jeden z nowojorskich wieżowców zaprojektowany w 1958 roku
Pawilon niemiecki i kolekcja mebli Barcelona
Geneza tej kolekcji wywodzi się z pawilonu niemieckiego wystawionego w Barcelonie (1929 r.) na międzynarodowej wystawie. Pawilon barceloński cechował styl modernistyczny, charakteryzujący się zasadami wolnego planu i tzw. kontinuum przestrzeni. W praktyce oznaczało to brak wyraźnego podziału na wewnętrzną i zewnętrzną przestrzeń obiektu. Celem pawilonu było ukazanie światu nowoczesnych trendów w niemieckiej Rzeszy. Krzesło barcelońskie wykonane z chromowanej ramy w kształcie litery X oraz pikowanych poduszek w kolorze czarnym lub białym, tapicerowanych skórą naturalną, przykuło uwagę zwiedzających.
Na zdjęciu (wikipedia.com): Słynny pawilon niemiecki w Barcelonie projektu Mies Van Der Rohe
To właśnie ten mebel stał się prekursorem mebli designerskich z dopiską “Barcelona”. W naszym sklepie dostępna jest oferta niezwykłych mebli nawiązujących stylistyką do kultowej kolekcji Barcelona. To produkty najwyższej klasy inspirowane projektami Ludwiga Mies Van Der Rohe. W jej skład wchodzą m.in:
- Fotel Barcelona
- Sofa Barcelona
- Kanapa Barcelona
- Podnóżek Barcelona
- Leżanka Barcelona
Źródło zdjęcia głównego: ArchDaily.com